Hvorfor hytta ikke er tilgjengelig for utleie
Jeg har mer eller mindre fjernet hytta fra både AirBnb og iNatur i 2025. Grunnen er enkel: jeg oppdaget vinteren 2024 flere skader på taket og Storebrand forsikring har (atter en gang) ikke fått ut fingeren i tide for å utbedre skadene. Det betyr at jeg ikke vet når det skal utbedres, men det vil antagelig skje enten i juni 2025 eller august/september 2025. Du kan fremdeles leie, men med forbehold om at du plutselig må få pengene tilbake …
Bakgrunn
Som noen vet, så forsvant taket på hytta i et par stormer vinteren 2021/22. Dessverre somlet Storebrand noe voldsomt med å sende opp en takstmann, og takstmann Jørn Halvorsen kom seg først opp i mai, vel 4 måneder etter skaden hadde skjedd. Innen han hadde skrevet en rapport var det for sent å bestille tømrere til å gjøre jobben: den skjedde først i september, og da var det for sent å legge torva. Den fikk jeg lagt juni året etter (2023).
Et problem dukker opp
Så kom vinteren 2023. Testet hytta et par ganger og syntes det var merkelig kaldt til tider (når det blåste). Da hadde jeg også fått beskjed fra noen leietagere (i oktober/nov!) om at de bare hadde greid å holde stua varm. Ganske snodig, når jeg egentlig skulle ha en mye bedre isolert hytte? Polygon forsikret meg om at det ville nok bli bedre bare jeg fikk på torva, uten at jeg skjønte hvordan det kunne stemme.
Jeg finner ut hva det er
Vinteren 2024 var det ikke blitt bedre: blåste det så kjente jeg trekken i hallen. Jeg gikk så metodisk til verks, leide et termografikamera og fant problemet!
- Takstmannen hadde ikke giddi å gå inn i hytta og sjekke taket innenfra, så han hadde ikke oppdaget skadene som hadde oppstått på vindsperra. Polygon hadde bare utbedret den delen av taket de hadde fått beskjed om, så derfor blåste det kald luft (og snø!) rett inn på loftet og videre inn i resten av hytta.
- Det førte blant annet til snø bak høyttaleren i stua!
- Termografikamera gjorde det veldig enkelt å finne alle stedene i hytta som holdt minusgrader etter to dager med oppvarming. Her er et eksempel fra det som vanligvis er det varmeste rommet (hemsen): minus 3,5 grader oppe ved pipa! Ikke rart temperaturen aldri kom over 0,5 plussgrader der oppe.
Og blir det så utbedret umiddelbart?
Man skulle jo tenke at når man finner ut at takseringen er gjort mangelfullt så ville forsikringsselskapet kaste seg rundt for å få fikset det umiddelbart. Men nei. Dette er Storebrand. Det er ikke sånn de jobber. De får beskjed i mars, Polygon sender opp en kar i august for å se på skadene som konkluderer med at det antagelig er flere skader rundt/ved pipa (umulig å si uten å fjerne all torva). Antagelig blir det da fikset på vårparten.
Så blir det stille i flere måneder … I desember får jeg beskjed fra en ny takstmann at han er satt på saken. Og han tenker å gjøre befaring når snøen har tint på vårparten. I mellomtiden har jeg satt nesten all utleie på hold fra april 2024, fordi jeg hele tiden har fått beskjed om at utbedringer snart vil skje (først våren, så sommeren, så høsten, så våren). Nå skjønner jeg at 2022 vil repetere seg på nytt: antagelig blir det ingen utbedring før på sommeren-høsten 2025.
Og slik er ståa
Jeg vet ikke når hytta skal bli utbedret. Og uten det så blir det vanskelig å love den bort til leietagere, i tilfelle Polygon plutselig skal inn med tømrere og helikopter.
Om du er interessert i å leie i vinter eller sommer kan det la seg gjøre, men da under visse forbehold:
- Om det er meldt kraftig vind kan det være vanskelig å holde hele hytta varm. Det går fint om man bare holder dørene til stua og kjøkkenet igjen.
- I sommerhalvåret vil det komme en periode på to uker da hyttetaket skal utbedres. Har du leid da må det avbestilles og jeg må bare betale deg tilbake. Dette er utenfor min kontroll.