Wallas er parafinkaminen vår som har gått mer eller mindre utrettelig i nær tyve år. Eller … parafinkamin blir ikke riktig å si lenger. Parafin forsvant fra markedet da fyringsoljeforbudet for boliger kom i 2020, så nå går den på diesel. Den brenner like godt på det, men det er likevel noen irriterende forskjeller i praksis, skal det vise seg.

Wallas-en er utrolig digg å ha når det er kaldt, ettersom den står og varmer kontinuerlig uten at man trenger å tenke på noe (annet enn prisen 🙈). Luktfritt og ganske stille gir den 4000 watt døgnet gjennom. Dessverre stoppet den helt opp i november - uten at jeg skjønte hvorfor.

Tok den på service, og der funket den som bare det. Snodig … men for å gjøre en lang historie kort er den tilbake på fjellet, nå oppgradert med 4G-fjernstarter slik at man kan ringe hytta varm (eller i hvert fall lunken … det er mye tømmer).

Jeg fikk dessverre ikke tid til å sette opp fjernstarteren før jeg dro, for alt for mange timer gikk med til å finne ut hvorfor den ikke ville starte opp. Ja, for den ville ikke starte. Jeg visste det var diesel på tanken, jeg hadde sugd opp diesel i slangen (anbefaler annen drikke) og visste derfor at slangen ikke var tett, og jeg kunne også se at brennerelementet ble varmt. Likevel tentes det ikke … WTF.

Det var da jeg kom på noe jeg hadde først opplevd og innsett i fjor: med diesel kommer problemer jeg aldri har tenkt å forholde meg til før: dieseldyr og vann.

Dieseldyr er en fellesbetegnelse på bakterier, sopp og algearter (…) spiser dieselolje (…). En enkelt celle kan bli til en biomasse på ti kilo i løpet av bare tolv timer. Dieseldyrene er avhengig av vann for å overleve. De lever av en type hydrokarboner (…). Dieseldyrene stortrives (…) i laget mellom vann og diesel.

Fra veratank.no.

Problemene oppstod da det ble kaldt i en halvtom tank. Det er akkurat da det utvikles mest kondens, som igjen fører til et vannskikt i tanken. Etter å hatt i en liter isopropanol (som binder vann til diesel-en og tar bort vannskiktet) kjørte jeg noen omstarter, og på den fjerde runden fyrte den endelig opp!

Takeaways

  • alltid husk å ha i 1% kondensfjerner ved tanking - sommer som vinter.
  • ta ut og vask tanken hver sommer (fyll over på dunker).
  • ikke-fulle dunker med diesel bør filtreres før påfylling.